Tuesday 22 September 2015

Pengajaran

Secara keseluruhan terdapat beberapa pengajaran yang boleh kita jadikan sebagai panduan untuk menaikkan semanagat mencintai Rukun Negara. Antara pengajaran yang diperolehi, rakyat Malaysia harus ambil iktibar daripada kejadian rusuhan kaum yang berlaku pada 13 Mei 1969. Selain itu, rakyat Malaysia perlu mengamalkan cara hidup demokratik supaya dapat mencipta masyarakat yang adil demi menjaga kemakmuran Negara. Rakyat Malaysia haruslah menerima dan mematuhi peraturan dan undang - undang yang dikuatkuasakan sebagai amalan hidup Malaysia.

Semua kaum perlu mengambil peluang dan berusaha untuk mengenali antara satu sama lain.

Setiap kaum perlu mempunyai nilai dan budaya tersendiri serta unik. Justeru, mana - mana nilai yang positif daripada lain seperti budaaya bekerja dan budaya perniagaan orang Cina boleh dikongsi bersama dengan kaum yang laun berjaya.

Dalam sebuah dan nilai hasil daripada kewujudan masyarakat berbilang kaum di negara ini telah menjadikan negara ini unik. Keunikan ini perlu dipelihara untuk tatapan generasi akan datang dan pada masa yang sama menjadi contoh kepada negara luar.

No comments:

Post a Comment