Wednesday 23 September 2015

Kepercayaan Kepada Tuhan

Bangsa dan Negara telah diwujudkan atas kepercayaan yang kukuh kepada Tuhan. Melalui kepercayaan beragama yang betul menjadikan bangsa dan negara sebagai suatu bangsa dan negara yang berdaulat. Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa islam ialah agama rasmi Persekutuan, tetapi agama lain boleh diamalkan dengan tenteram di mana - mana bahagian dalam Persekutuan dan tindakan membezakan terhadap seseorang warganegara atas alasan agama adalah dilarang sama sekali. Jawatankuasa penggubal Rukun Negara menyedari akan pentingnya agama dan kepercayaan kepada Tuhan dalam kehidupan manusia. Ketiadaan agama boleh meruntuhkan keperibadian seseorang dan sesuatu bangsa dan negara. Menyedari betapa pentingnya keteguhan pegangan anggota masyarakat terhadap ajaran agama masing - masing, prinsip ini telah dipilih sebagai Rukun Negara.

Setiap kaum mempunyai kepercayaan sendiri dan Tuhan sendiri. Terdapat beberapa contoh dalam berbilang kaum iaitu:-


 







Gamabar diatas menunjukkan Kaum Melayu, berpegang kepada Agama Islam dan percaya kepada kewujudan ALLAH S.W.T dan Nabi Muhammad s.a.w. 



 




Gambar diatas menunjukkan Kaum Cina, mereka percaya kepada Tuhan Kwan Kung,Tuhan Kwan Yim, Tuhan Jilaihut. Terdapat juga, kaum cina yang berpegang kepada agama lain seperti Agama Buddha, Agama Kristian, Agama Islam dan lain - lain.



 



Gambar diatas menunjukkan Kaum India, mereka berpegang Agama Hindu dan percaya dengan kewujudan Tuhan Vinayagar, Tuhan Sivan, Tuhan Krishna, dan banyak lagi Tuhan yang mereka percayai. Terdapat juga kaum india berpegang kepada agama buddha, islam dan kristian.




No comments:

Post a Comment