Tuesday 22 September 2015

Keluhuran Perlembagaan

Gambar dibawah menunjukkan maksud Keluhuran Perlembagaan



Prinsip ini menekankan perlunya rakyat menerima, mematuhi dan mempertahankan keluhuran atau kemuliaan Perlembagaan Negara. Perlembagaan Negara ialah sumber perundangan yang tertinggi. Fungsinya untuk memberi perlindungan kepada setiap rakyat malaysia hak dan keistimewaan mereka sebagai warganegara. Setiap warganegara Malaysia dikehendaki menghormati, menghargai, serta memahami maksud dan kandungan serta latar belakang sejarah pembentukan Perlembagaan Negara. Perlembagaan Negara telah digubal berasaskan kesepakatan semua kaum dan semua pihak di negara ini. Dengan demikian, ia merupakan satu kontrak sosial rakyat yang tidak boleh dipersoalkan dan diganggu gugat oleh mana - mana individu atau mana- mana pihak. Perlembagaan Malaysia menentukan pola politik dan kedudukan sosioekonomi rakyat malaysia. Ia adalah sumber rujukan bagi segala hal yang berkaitan dengan sistem pemerintahan, perundangan, kedudukan dan hak sosioekonomi rakyat.



Contohnya:


  1. Setiap rakyat yang setia perlu memahami dan menghormati isi kandungan, semangat serta latar belakang sejarah Perlembagaan Malaysia.
  2. Latar belakang sejarah sangat penting kerana ia memberikan segala penghuraian dan perincian mengenai aspek - aspek yang berkaitan kedudukan raja - raja melayu, kedudukan Islam, kedudukan istimewa orang - orang melayu dan sebagainya.
  3. Kita juga boleh meninggikan persefahaman dan perpaduan di kalangan rakyat.






No comments:

Post a Comment